یک مطالعه در اسکاتلند نشان داد که 5 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به بهبودی می رسند
2 نوامبر 2021 - طبق تحقیقات منتشر شده در مجله دسترسی آزاد  PLOS Medicine، از هر بیست نفر در اسکاتلند که دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده می شود، یک نفر به بهبودی(remission) از بیماری دست می یابد. این نشان می دهد که افراد خارج از آزمایشات تحقیقاتی و بدون جراحی چاقی، به بهبودی می رسند. شناخت ویژگی های افراد در حال بهبودی، پیگیری پیشرفت آنها و درک بهتر عوامل دخیل در بهبودی آنها می تواند منجر به ابتکارات بهتری برای کمک به دیگران شود.

در سال 2019 حدود 463 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت بودند که 90 تا 95 درصد از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و این تعداد به دلیل پیری جمعیت، چاقی فزاینده و سبک زندگی کم تحرک در حال افزایش است. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پس از جراحی چاقی، یا پس از شرکت در یک آزمایش تحقیقاتی رژیم غذایی بسیار کم کالری، بهبود یافتند، اما مشخص نیست که چه تعداد از افراد در جمعیت عمومی در حال بهبودی هستند.

 دکتر Mireille Captieux، از دانشگاه ادینبورگ و همکارانش با استفاده از مرکز ثبت ملی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در اسکاتلند، تعداد افرادی که در سال 2019 در حال بهبودی بودند را تخمین زدند و ویژگی‌های این افراد و افرادی که بهبود نیافته بودند، را  بررسی کردند.

از 162316 بیمار بالای 30 سال که واجد شرایط این تجزیه و تحلیل بودند، 7710 نفر (حدود 5 درصد) در سال 2019 به بهبودی دست یافتند. افراد بهبود یافته، از داروهای کاهنده ی قند خون استفاده نمی کردند؛ از زمان تشخیص خود وزن کم کردند؛ سن بالاتری داشتند؛ در هنگام تشخیص، سطح قند خون پایین تری داشتند یا جراحی چاقی انجام داده بودند. درک تعداد افراد در دوره بهبودی و همچنین ویژگی‌های آنها، مبنایی برای ارزیابی ابتکارات و مطالعات بهتر در آینده خواهد بود. همچنین می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بیمارانی که احتمال بهبودی آنها وجود دارد را شناسایی و با آنها در مورد گزینه‌های مدیریت وزن صحبت کنند.

دکتر Captieux، افزود: ما توانستیم برای اولین بار نشان دهیم که از هر 20 نفر در اسکاتلند، 1 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 به بهبودی دست می یابد. این بالاتر از حد انتظار است و نشان دهنده ی نیاز به دستورالعمل های به روز شده برای حمایت از پزشکان در شناخت و حمایت از این اشخاص است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-twenty-remission-diabetes.html